Vi sender ut ordre samme dag dersom du bestiller innen kl. 12:00
Svar: Vi selger både nye og brukte produkter, så vi forstår at noen spør når det gjelder de brukte eller demoproduktene (åpnet eske e.l.). Nye produkter regner vi med at det sier seg selv at du ikke kan åpne forseglingen for å studere et produkt som er helt nytt hvis du ikke har kjøpt. Men når det gjelder brukte produkter forstår vi at noen ønsker å se hvordan det ser ut (riper, slitasje osv.) før kjøp. Vi har en løsning (men først må det understrekes at slike produkter der dette er aktuelt har vi en graderingsordning som mange andre aktører også benytter slik at du vil kunne forutse omtrent hvordan varen ser ut klikk her for å lese mer). Dessverre kan ikke de som jobber på lageret hente ut varer uten at det er registrert en ordre, så løsningen da er å legge inn en ordre først. Du kan gjerne velge betaling med faktura (du vil da ikke betale noe før du har hentet ut ordren). Du kan undersøke produktet umiddelbart når du har fått ordren utlevert på stedet (vennligst ikke opphold lagerpersonalet). Dersom det ikke svarer til forventningene anbefaler vi at du ringer supportnummeret vårt 40040524 (annen avdeling), så diskuterer problemet og finner en løsning. Alternativt kan du ringe på igjen på ringeklokken på lageret og si at du vil returnere produkt(ene) på angreretten (helst sammen med pakkseddel så vi har dokumentasjon på returen). Eventuelt kan du gjerne ta med varene hjem og studere nærmere først. Returen vil da behandles i løpet av noen dager (ikke samme dag) og vi vil kreditere fakturaen eller refundere betalingen til kredittkort e.l. når returen er ferdig behandlet. Har du valgt faktura vil du dermed ikke behøve å betale noe. Men som nevnt anbefaler vi å ringe vår support først. Vi strever etter å gi en mest mulig nøyaktig gradering av produktene slik at dette ikke skal bli en aktuell problemstilling. Vi kan IKKE bytte til et annet produkt der og da (som nevnt har de på lageret kun som oppgave å levere ut ordre).
Svar: Opprinnelig har vi ikke solgt forsikringer, så startet vi forsøksvis med dette på mobiltelefoner. Det var ikke stor interesse for dette, og det er i utgangspunktet ikke noe vi anbefaler heller fordi andre forsikringer du allerede har kan dekke dette, så vi har ikke fortsatt med dette. OFTEST HAR DE FLESTE FORSIKRING FRA FØR SOM DEKKER DETTE (HVIS IKKE KAN DET TEGNES HOS FORSIKRINGSSELSKAPET). LES F.EKS. denne artikkelen i VG: http://www.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=81725 OVERSKRIFT: "ER DU DOBBELT FORSIKRET? FÅ TRENGER EGEN MOBIL-FORSIKRING" - SITAT: "ER DET EN FEIL PÅ TELEFONEN, GJELDER KJØPSLOVEN. BLIR DEN STJÅLET FRA HJEMMET, GJELDER INNBOFORSIKRINGEN, OG BLIR DEN STJÅLET PÅ REISE, SÅ GJELDER REISEFORSIKRINGEN." SJEKK OGSÅ HOS FORSIKRINGSSELSKAPET OM DE HAR GENERELLE FORSIKRINGER SOM DEKKER UHELL. HER ER EKSEMPLER PÅ FORSIKRINGER SOM DEKKER UHELL MED MOBILTELEFON, NETTBRETT OSV.: HTTP://WWW.IF.NO/WEB/NO/PRIVAT/FORSIKRINGER/INNBOFORSIKRING/PAGES/DEFAULT.ASPX HTTPS://WWW.GJENSIDIGE.NO/PRIVAT/FORSIKRING/BOLIG-OG-INNBO/VERDIGJENSTANDSFORSIKRING ENKELTE TELEOPERATØRER TILBYR OGSÅ EGNE FORSIKRINGER SOM F.EKS. TELENOR (SJEKK MED DIN TELEOPERATØR OM DET ER NOE DE TILBYR). HTTP://WWW.TELENOR.NO/PRIVAT/MOBIL/MOBILTJENESTER/MOBILFORSIKRING.JSP
Svar: Dersom du opplver problemer med produktet som skyldes produktfeil og ikke påført skade, kan vi hjelpe deg. Vi følger selvsagt norske regler for reklamasjon da vi er et norsk firma. Før du sender inn varen eller kontakter oss ber vi deg se her om det er noe du kan ordne på egenhånd:
"Glem enhet" under bluetooth innstillinger og koble til på nytt (paring). I Galaxy Wearable APP: -Øreplugginstillinger...Tilbakestill og ...Ørepluggprogramvareoppdatering.
fjernkontroll klikk her. Ved "stuck on logo" e.l.: Prøv å koble USB til ekstern USB-lader (hvis den allerede er på ekstern lader, ta ut kabel og sett inn igjen for omstart, og vent minst 25 minutter og se om det skjer endring. Hvis det ikke hjelper prøv å nullstille firesticken ved å holde både tilbakeknapp og høyre side av hjul inne samtidig i 10 sekunder - bekreft (continue) på "factory reset".
Det kan hende at Kindle "fryser" (slik som det kan skje med alle datamaskiner, mobiltelefoner, nettbrett osv.). Man kan da forsøke å holde power-knappen inne i litt over 40 sekunder og så forsøke å lade en liten stund. Prøv samme prosedyre både med og uten tilkobling til USB-lader dersom det ikke lykkes første gang. Dersom dette ikke hjelper er det av og til at Kindelen må tømmes helt for strøm før den lar seg restarte. I slike tilfelle må man koble fra Kindelen og la den ligge gjerne noen dager før man gjør et nytt forsøk, og dersom den fremdeles ikke starter, må den trolig ligge enda lenger (ikke la den lade slik at den kan tømmes helt). Problemet er at KINDLE-batteriet kan holde i ukesvis, så man kan mått være tålmodig. Heldigvis skjer ikke denne feilen ofte, men det kan skje alle Kindle-modeller, og det betyr ikke at det er noe feil med Kindelen.
Vanligste problem er at det tetter seg (et lag i bunnen av porten). Det er noe som gjerne skjer over tid ved at hver gang du dytter inn ladepluggen vil du pakke inn rusk og rask i bunnen som blir hardere og hardere for hver gang. NB! Skru av telefonen først hvis mulig (hvis den er helt utladet går det også bra). Du vil ofte ikke kunne vite om det er det før du har forsøkt å pirke i bunnen med f.eks. en tynn nål. NB! Den må være tynn nok til ikke å skrape på sidene der kontaktene sitter, men bare nede i bunnen. På android telefoner er det en tynn plate i midten som ikke må bøyes eller skrapes på. Når du pirker med nålen i bunnen kan det løsne noe belegg som har satt seg fast over tid og hindrer ladepluggen å komme helt inn og låse seg i ladestilling. Dersom det ikke var noe belegg/rusk, må du sjekke kabel og lader. Prøv først å lade via annen USB-kontakt eller lader. Forsøk også annen kabel hvis du har. Noen ganger kan det være belegg på kontakene på sidene av porten (pinne i midten på USB-C). Kan børste forsiktig med helt ren og tørr tannbørste e.l., evt. men litt ren sprit (2-propanol eller røsprit, IKKE noe som inneholder olje eller annnet - whitespirit må IKKE benyttes - skru av telefonen først!). Sjekk også tilbehøret. Hvis du får melding på IPHONE: https://support.apple.com/HT208857
Forsøk først å skru av støykansellering for å se om det hjelper. På IPHONE er det: Instillinger-Tilgjengelighet-Hørsel/syn-Støyreduksjon for telefon (knappen skal være grå). Hjelper ikke det kan du sette den på igjen hvis du vil, men dersom det hjalp er det enten et deksel som dekker en mikrofonhull bak eller det har tettet seg i hullet (se etter det på baksiden og rens som beskrevet).
Dersom du har problem enten med å høre den du snakker med tydelig eller den du snakker med ikke kan høre deg og det fungerer normalt med handsfree, kan du forsøke å rense høyttaler og mikrofon-innganger. Det kan gjøres med en tørr og ren tannbørste e.l. (kan evt. renses først med rødsprit eller isopropanol - IKKE whitesprit eller noe annet da det inneholder skadelige restmidler eller olje som ikke forsvinner).
Du bør børste med tørr børste først for å se om det hjelper. Du kan dytte busten inn mot hullene for å løsne belegg. Du kan også gni med en Q-Tips på øre-høyttaler og der du kommer til.
Hvis dette ikke er nok kan du dyppe børsten og eller Q-Tips i spriten, men du bør da samtidig ha klar noen "renselyder" som spilles av slik at sprit blåses ut igjen gjennom hullene. Når du renser øre-høyttaler med sprit bør du etterpå legge telefonen med åpningen ned og spille lydene til du ikke hører "skurr".
Her er eksempler på et par (forferdelige, men nyttige) lyder. Hvis du har tilgang til nettleser fra mobilen som skal renses gå til adressen ontel.no/fix (denne siden) og klikk på disse: 1 2
Det er et triks til som også kan bidra, og det er å bruke en tape (f.eks. maskeringstape eller annen tape) der hvor membranen ikke er langt inne i hullene (da spesielt på øre-høyttaler) med limet mot åpningen for å trekke med seg noe når den fjernes. Man må da være forsiktig så det ikke dyttes for hardt, og dersom det faktisk kan bli sittende igjen limrester bør rensing med sprit som over gjøres etterpå igjen.
Hvis det ikke hjelper med oppdatering til nyere versjon kan du forsøke en FIRMWARE-oppgradering (kan fikse en del feil som tilsynelatende arter seg som hardware-problem). På IPHONE skal skjermen være helt sort når den er satt i DFU-mode korrekt - ikke NOE symbol på skjermen - hvis det er skjermbilde er det ikke riktig og du må forsøke på nytt:
IPHONE 7: 1. Koble telefonen med USB til datamaskin med iTunes. 2. Skru den helt av . 3. Når av: hold begge knappene: VOL-DOWN+POWER: inne samtidig i 10 sekunder (nøyaktig) + slipp (POWER) fortsett å holde "volume down" en liten stund til eller til iTunes sier at det er en IPHONE i gjenopprettings-modus (og skjermen altså fremdeles er helt sort). Hvis det ikke er mulig å skru den av kan du forsøke å holde knappene inne litt lenger først slik at den skrur seg av og så begynn å telle sekunder (men problemet er at det må være nøyaktig 10 sekunder, så det er litt
vanskeligere da bare ett eller få sekunder differanse ikke fungerer).
IPHONE 8, X, XS, XR og nyere: 1. Koble til datamaskinen med iTunes (start programmet) ved å bruke USB kabelen. Trykk "Volum opp" knappen og slipp (bare et kort trykk), og så umiddelbart trykk "Volum ned" knappen og slipp (bare et kort trykk). Så umiddelbart trykk og hold Power (dvale) knappen helt til IPHONE skjermen blir helt svart, det tar vanligvis ca. 10 sekunder. Det kan være du må forsøke noen ganger før du får det til og du må gjøre det i rask rekkefølge. Mens du fremdeles holder Power (dvale) knappen, fortsett å holde den inne mens du også trykker og holder "Volum ned" knappen (begge samtidig i 5 sekunder nøyaktig) - ta tiden eller tell sekunder og slipp bare Power (dvale) knappen akkurat når det har gått 5 sekunder og fortsett å holde "Volum ned" knappen i ca. 10 sekunder til. Evt. slipp Power raskt når skjermen blir svart og så umiddelbart trykk den inn igjen samtidig med volum ned og hold i nøyaktig 5 sekunder.
iTunes skal gi en "pop-up" melding som sier (evt. på norsk): “iTunes has detected an IPHONE in recovery mode. You must restore this IPHONE before it can be used with iTunes” dette indikerer at IPHONE X/XS/XR er i DFU modus (dersom skjermen er svart). Kjør så gjenoppretting kjøres fra iTunes. Dersom det er et skjermbilde er den ikke i DFU-mode. Skjermen skal være helt av - hvis ikke prøv på nytt (det er viktig for at en del problemer som tilsynelatende er hardware, men egenylig firmware-problem skal fikses.
Sjekk at det ikke er skjermbeskyttelse/deksel som lager problem. Deretter kan det være belegg med fett fra fingre osv. som skaper problem. Tørk enten med microfiberklut eller fille for rengjøring av briller osv. Det kan også brukes rødsprit eller isopropanol - IKKE whitesprit eller noe annet da det inneholder skadelige restmidler eller olje som ikke forsvinner.